Scootmobiel Sint Nyk wordt Scootmobiel Friesland

Deze maand heeft Simon de Jong de naam van zijn bedrijf veranderd van Scootmobiel Sint Nyk naar Scootmobiel Friesland. Het bedrijf is nog steeds in Sint Nicolaasga gevestigd, maar bedient een veel groter gebied dan alleen de lokale gemeenschap. Vandaar de naamswijziging.

Met een nieuwe naam was het ook tijd voor een frisse huisstijl. Wij hebben deze huisstijl voor hem ontworpen en doorgevoerd in visitekaartje, briefpapier, website, brochures, etc.

Logo-Scootmobiel-Friesland-op-wit

 

Wilt u ook een verfrissing van uw huisstijl, neem dan contact met ons op via info@studiodaanened.nl of via 06-55 47 76 10.

Photoshoppen – fake of verhelderend?

Het woord ‘Photoshoppen’ heeft over het algemeen een negatieve lading. We associëren het algauw met gelikte foto’s van onaards mooie modellen met een hagelwitte lach, bij wie elke pukkel en oneffenheid vakkundig is weggewerkt. Of met landschapsfoto’s met een scherpte en kleurencontrast die te mooi zijn om echt te kunnen zijn. Het omgekeerde komt overigens ook voor: foto’s van landschappen en andere onderwerpen die zo onwaarschijnlijk mooi zijn dat het moeilijk te geloven is dat ze niet gephotoshopt zijn.

liefdestunnel
Een ander, soms discutabel gebruik van Photoshop is het creëren van een werkelijkheid die niet bestaat. U kunt hierbij denken aan foto’s waar elementen aan toegevoegd zijn die er niet horen of aan foto’s van figuren en landschappen die u in het echt nooit tegen zult komen.

Reclamebureau Friesland - photoshop voorbeelden
‘Onecht’ lijkt hiermee het woord waarmee het gebruik van Photoshop het best getypeerd wordt.

Toch is daarmee niet alles gezegd. Photoshop is namelijk ook het middel bij uitstek om te laten zien hoe bepaalde keuzes de werkelijkheid zullen beïnvloeden. Met een paar eenvoudige bewerkingen is bijvoorbeeld aan te geven welk effect een bepaalde kleur in uw interieur zou hebben, of, met wat meer werk, hoe uw hele interieur eruit zou kunnen zien.

Een mooi voorbeeld hiervan is de opdracht die Studio Daan & Ed recent gekregen heeft van een energieadviseur. Voor deze opdracht krijgen wij foto’s aangeleverd van panden waar wij de niet-relevante omgeving (gebouwen, auto’s etc.) weghalen. Vervolgens maken wij op de foto visueel welke energiebesparende maatregelen genomen zouden kunnen worden, bijvoorbeeld door het aanbrengen van zonnepanelen of het markeren van delen van het pand die geïsoleerd zouden kunnen worden. Een mooie, uitdagende klus die de klant niet het gevoel geeft dat hij bedrogen wordt, maar juist dat hij inzicht heeft gekregen in de mogelijkheden die hij heeft – om daarna de juiste keuzes te kunnen maken.

 

photoshop-visualisaties photoshop-visualisaties2 photoshop-visualisaties3

Haal meer uit uw nieuwsbrief met MailChimp

Misschien stuurt u regelmatig een (digitale) nieuwsbrief naar uw klanten: om hen op de hoogte te houden van interessante aanbiedingen en van de ontwikkelingen binnen uw vakgebied.

Een nieuwsbrief is een geschikt contactmoment om uw (potentiële) klanten er regelmatig aan te herinneren wie u bent en op welk gebied u actief bent. Maar welke onderwerpen vindt uw klant interessant? Wordt uw nieuwsbrief überhaupt gelezen of verdwijnt deze ongeopend in de prullenbak? Een zelf ontworpen mailing geeft vaak geen antwoord op deze vragen.

Wilt u meer inzicht in de kwaliteit van uw mailings, overweegt u dan eens het gebruik van MailChimp. Dit programma, geschikt voor het ontwerpen en uitvoeren van mailings, is makkelijk in het gebruik en biedt overzichtelijke, interessante statistieken. Zo kunt u precies zien wie uw mail opent, hoe vaak dit gebeurt en zelfs op welk tijdstip.

Een tip: voeg hier en daar een link toe aan een onderwerp. De statistiek laat zien welke links gevolgd worden. U weet dan meteen of het betreffende onderwerp gelezen is – en of de lezer het interessant genoeg vond om door te klikken.

mailchimp

Het gebruik van MailChimp is gratis als u per maand minder dan 12000 e-mails naar minder dan 2000 e-mailadressen stuurt. Een aanrader!

Meer informatie: www.mailchimp.com

Het belang van branding

De juiste branding verhoogt de waarde van een onderneming. Maar wat is nou eigenlijk branding?

Kort gezegd: alles waar een bedrijf voor staat. De huisstijl, advertenties, maar ook de reputatie en zelfs de manier waarop een bedrijf met haar klanten omgaat.

Goede branding zorgt voor herkenning

Eén van de belangrijkste onderdelen van een huisstijl is het logo. Denk maar eens aan het logo van Coca Cola, Albert Heijn of Philips. Zonder de naam erbij te zien, weten we direct bij welk bedrijf het logo hoort.
Als ‘het gezicht’ van het bedrijf is een goed logo ontwerp cruciaal. Het logo komt namelijk op iedere uiting van het bedrijf. Een professioneel logo is eenvoudig genoeg om het snel te kunnen herkennen en tegelijkertijd krachtig genoeg om het de gewenste indruk van het bedrijf te geven.

 

Coca-Cola_logo

 

 

Goede branding zorgt voor vertrouwen

Het gezicht van uw bedrijf bepaalt voor een groot gedeelte of mensen zaken met u willen doen. Als een bedrijf haar branding goed voor elkaar heeft, dan geeft dat mensen bewust of onbewust het gevoel dat alle andere zaken van dat bedrijf ook goed voor elkaar zijn.
Een luchtvaartmaatschappij waarvan de website er bijvoorbeeld onprofessioneel uitziet of waarvan de website niet goed werkt, geeft mensen het gevoel dat er met de vliegtuigen ook een en ander mis kan zijn. Emotionele reacties van mensen zijn behoorlijke beïnvloeders in de keuzes die ze maken.

Goede branding zorgt ervoor dat een bedrijf zich onderscheidt

We leven in een tijd waarin het steeds moeilijker is om op te vallen. Iedereen kan gebruik maken van digitale media. Vaak gratis. Een sterk merk zorgt ervoor dat u zich onderscheidt ten opzichte van de concurrent. De keuzes qua adverteren zijn daarbij van belang. Hoe adverteert uw bedrijf en in welke media en met welke boodschap. Wat zijn uw unique selling points en  hoe brengt u die over bij uw klant.

Onderscheiden in reclame

Branding inspireert werknemers

Veel werknemers willen het gevoel hebben ergens bij te horen. Denk bijvoorbeeld aan de bezorgers van UPS. Die dragen met trots een UPS uniform en rijden met trots in een UPS bus. Of denk aan de medewerkers van een Apple store. Het is voor hen vaak een eer om daar te mogen werken.

Branding zorgt voor nieuwe klanten

Mond tot mond reclame is zeer waardevol voor ieder bedrijf. Wanneer u een duidelijke identiteit heeft, is het gemakkelijker voor mensen om over uw bedrijf te praten. Hoe kunnen mensen bijvoorbeeld over hun schoenen praten als ze de naam van het merk niet kunnen onthouden.

Succesvolle bedrijven in welke branche dan ook, hebben één ding gemeen: ze hebben een sterke identiteit.

Wilt u hulp bij uw branding, neem dan contact met ons op. Ons reclamebureau bestaat uit creatieve mensen die graag met u meedenken.

Friesland krijgt .frl-domein

Een eigen taal hadden ze al, maar tot nu toe moesten de Friezen het doen met .nl-domeinnamen op internet. Met de komst van een eigen .frl-domeinnaam is daar verandering in gekomen.

De eerste nieuwe Friese site is aangevraagd door de Amerikaanse internetbeheerder NIC, waardoor de eerste Friese site www.nic.frl heet. De Friese toplevel-domeinnamen (zoals .com, .nl en dus .frl) zijn nog niet zomaar te registreren. De eerste honderd domeinnamen zijn tot 1 april volgend jaar per intekening aan te vragen. Mensen uit Friesland krijgen daarbij voorrang.

Friesland account .frl

Belang

Gedeputeerde Sietske Poepjes is enthousiast over het Friese plekje op internet. “Dit is uniek en biedt veel mogelijkheden voor de profilering en uitstraling van Fryslân.”

Commerciële interesse in fryslân.frl, skûtsjesilen.frl, fierljeppen.frl of hotels.frl? Dan moet je een goed verhaal houden, want de stichting PuntFRL waakt over namen met een groot cultuurhistorisch of economisch belang en kiest daarvoor de meest geschikte partij.

Amsterdam

Ook Amsterdam krijgt binnenkort zijn eigen domeinnaam. De aanvraag voor .amsterdam-domeinen is deze zomer door de internationale organisatie Icann goedgekeurd. Ook aangevraagd zijn .philips, .kpn en .politie, maar die hebben voor zover bekend nog geen groen licht gekregen van Icann.

De Nederlandse overheid vroeg eerst ook .overheidnl aan, maar zag daar later van af.

Ninja

De aanvraag van een toplevel-domeinnaam is niet goedkoop. Om je eigen domeinnaam-extensie te krijgen moet je ongeveer 185.000 dollar per naam betalen plus 17.000 dollar onderhoudskosten per jaar.

Internationaal komen er de komende jaren zo’n 1300 nieuwe domeinnamen beschikbaar. Van .gent, tot .kiwi en van .email tot .ninja.

Bron: NOS

Google geeft mobiel-vriendelijke sites voorrang

Google voert vandaag een belangrijke wijziging door in zijn zoekmachine. Websites die niet goed werken op mobiele apparaten, verschijnen als je zoekt met je mobiele telefoon voortaan minder prominent in de zoekresultaten.

Als een website bijvoorbeeld te kleine letters gebruikt of maar weinig ruimte laat tussen links, wat het lastig maakt om met je vinger op de juiste link te drukken, dan is de kans kleiner dat die site bij Google boven aan de zoekresultaten verschijnt.

Een ander criterium is de breedte van de site: als de site zó breed is dat de gebruiker horizontaal moet scrollen, levert ook dat een slechtere vindbaarheid in Google’s zoekmachine op.

Significante impact

De verandering is volgens Google nodig, omdat mensen steeds vaker met mobiele apparaten op het web surfen. Voor hen is het vervelend als ze via Google’s zoekmachine op een pagina terechtkomen die nauwelijks leesbaar of bruikbaar is op bijvoorbeeld hun smartphone.

De verandering in de zoekmachine werd eind februari aangekondigd, zodat websitebeheerders een kleine twee maanden de tijd hadden om hun website mobiel-vriendelijk te maken.

Google zegt dat de verandering een “significante impact” zal hebben op de zoekresultaten.

website-2

Hoe Google zoekresultaten samenstelt

Bij het samenstellen van zoekresultaten weegt Google’s zoekmachine vliegensvlug een groot aantal factoren af. De voornaamste factor is of de zoektermen wel voorkomen op een website, maar er zijn er nog veel meer. Zo speelt mee of anderen die dezelfde zoekterm gebruikten ook naar die site gingen en of de site in je eigen taal is of niet.

Al die factoren en wegingen bij elkaar worden een algoritme genoemd. Hoe Google’s zoekalgoritme precies in elkaar zit, is geheim; het bedrijf is bang dat er misbruik van wordt gemaakt als de precieze werking bekend is. Spammers zouden bijvoorbeeld hun sites zo kunnen manipuleren dat ze altijd boven aan Google’s resultaten verschijnen.
Google maakte eerder een Mobile-Friendly Test, waarmee web-ontwikkelaars kunnen controleren of hun site voldoet aan Google’s nieuwste wensen en eisen.

Opvallend genoeg blijken sommige websites van de Europese Unie wat Google betreft niet mobiel-vriendelijk genoeg. Dat betekent dat die websites vanaf vandaag dus minder goed vindbaar zullen zijn.

Bron: NOS

Om deze reden maakt Studio Daan & Ed websites van klanten altijd responsive.